Οκτωβρίου 31, 2014

71 (2014) (8 στα 10)



Υπόθεση
Το 1971 στο Μπέλφαστ της Βόρειας Ιρλανδίας, κατά τη διάρκεια ταραχών μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών και με την έντονη παρουσία των βρετανών στρατιωτών στους δρόμους, ένας στρατιώτης, που μόλις έφτασε στην πόλη, αφήνεται κατά λάθος πίσω στο «πεδίο μαχών» και σύντομα χάνεται μέσα στον εχθρικό Καθολικό τομέα της πόλης.

Αξιολόγηση
Το 71 του πρωτοεμφανιζόμενου είναι ένα αγωνιώδες θρίλερ με κεντρικό θέμα την επιβίωση ενός νεαρού στρατιώτη σε ένα εχθρικό περιβάλλον όταν όλοι οι οιωνοί είναι εναντίον. Παρότι το μήνυμα της ταινίας έχει πολιτική χροιά και είναι σαφέστατα αντιμιλιταριστικό, εντούτοις για τους θεατές δεν έχει τόσο σημασία το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής.

 

Η ταινία τοποθετείται χρονικά στη Βόρεια Ιρλανδία των αρχών της δεκαετίας του 70, αλλά η ιστορία της – νομίζω - θα μπορούσε να είχε λάβει χώρα σε οποιαδήποτε πολεμικό μέτωπο, όπως πχ. στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ, στο Λίβανο. Το ζουμί της ταινίας είναι ότι σε κάθε πόλεμο υπάρχουν αναλώσιμοι στρατιώτες, που συχνά δεν γνωρίζουν ούτε γιατί πολεμάνε, ούτε ποιοι είναι οι ίδιοι και ποιοι οι εχθροί τους. Επίσης αν και κρατούν όπλα είναι πιο φοβισμένοι και από ανυπεράσπιστα γυναικόπαιδα. Η φράση-κλειδί στην ταινία είναι αυτή που λέει ένας ήρωας της ταινίας στον κεντρικό πρωταγωνιστή: «Δεν νοιάζονται για σένα. Για αυτούς (δηλ. το στρατό) είσαι απλά ένα κομμάτι κρέας».

Η ταινία, που έκανε πρεμιέρα και συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού φεστιβάλ του Βερολίνου, αποτελεί άλλη μία ευκαιρία για να αναδειχθεί το ταλέντο του next-best-thing Βρετανού ηθοποιού Jack O'Connell. Ο Connell πείθει ως άπειρος στρατιώτης, πρωτάρης στον πόλεμο, με το βλέμμα του να μοιάζει χαμένο, να προσπαθεί να κρύψει τον τρόμο, αλλά και με το ένστικτο της επιβίωσης να καθοδηγεί τις κινήσεις του. Εντέλει, όλη η ταινία περιστρέφεται γύρω από το δράμα του κεντρικού ήρωα να καταφέρει να επιβιώσει.


Ανθρώπινη, έντονα δραματική, με φωτογραφία νυχτερινού αστικού τοπίου να εντυπωσιάζει και με ηχηρά αντιπολεμικά μηνύματα (ειδικά στην κορύφωση του δράματος), το 71 προβληματίζει με τα απολύτως δυσδιάκριτα εδώ όρια μεταξύ καλού και κακού και με την ανάδειξη του παραλογισμού του πολέμου, ενώ συγκλονίζει με την αλήθεια και τη δύναμη των μηνυμάτων του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: