Υπόθεση
Στο Κάιρο του σήμερα, πληβείοι, αριστοκράτες και νεόπλουτοι ζουν μαζί υπό την ίδια στέγη, άλλοι σε λουξ διαμερίσματα, άλλοι στις ταράτσες και στα υπόγεια πολυκατοικιών πάλαι ποτέ αρχιτεκτονικών κοσμημάτων κληρονομιά μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Σε μια πολυπληθή και πολύβουη πόλη άνθρωποι παλεύουν να επιβιώσουν με τη φτώχεια, την εξαθλίωση, τη διαφθορά (και με τα παράγωγά τους, απατεωνιά, βία και τρομοκρατία) να βασιλεύουν!
Αξιολόγηση
Το Μέγαρο Γιακουμπιάν, η μεγαλύτερη παραγωγή στην ιστορία του Αιγυπτιακού κινηματογράφου, είναι μια ταινία παράλληλων ιστοριών – τραγικών, συχνά τραγελαφικών ή σπαρακτικών αλλά δυστυχώς και καθημερινών – ανθρώπων που ζουν τόσο κοντά όσο και μακριά ο ένας από τον άλλο και συγκρούονται ως θύματα των πολιτικοκοινωνικών αδιεξόδων της Αιγύπτου του σήμερα!
Ένας μεσήλικας κληρονόμος αριστοκράτη που συζεί με την υστερική αδερφή του αλλά λιγουρεύεται μικρούλες, ένας ομοφυλόφιλος εκδότης που δε θέλει άρθρα για την ομοφυλοφιλία στην εφημερίδα του ενώ εύκολα κάνει κηρύγματα υπέρ αυτής για να ρίξει κάποιον στο κρεβάτι, μια νέα γυναίκα που πρέπει να υφίσταται τη σεξουαλική παρενόχληση στο χώρο εργασίας της για να βοηθήσει τη χήρα μάνα της στο μεγάλωμα των αδερφών της, ένας νεόπλουτος ιδιοκτήτης εταιρίας αντιπροσωπείας αυτοκινήτων που ορέγεται κοινωνική ανέλιξη και είναι έτοιμος να πληρώσει το τίμημα και ο αριστούχος γιος θυρωρού που τρώει πόρτα από την Αστυνομική Ακαδημία και καταφεύγει στο … Θεό!
Η ταινία ως άλλο Crash στα αραβικά, φιλοδοξεί να πει τα πάντα για τη ζωή, την κακή και την ανάποδη όψη της όμως, στη σημερινή Αίγυπτο. Με αφετηρία τη συντηρητική (όσο και αληθινή εν προκειμένω) παραδοχή ότι στο παρελθόν πριν το πραξικόπημα του 1952 όλα φαίνονταν (αν όχι ήταν) τόσο καλύτερα, ο σκηνοθέτης Marwan Hamed παρουσιάζει μια εξαιρετικά απαισιόδοξη καθημερινότητα για την Αίγυπτο! Βέβαια δε φταίει αυτός αλλά πιθανότατα το ομώνυμο best seller βιβλίο του Alaa el-Aswany, Αιγύπτιου συγγραφέα αντιπολιτευόμενου το σημερινό καθεστώς Μουμπάρακ στη χώρα.
Στο Κάιρο του σήμερα, πληβείοι, αριστοκράτες και νεόπλουτοι ζουν μαζί υπό την ίδια στέγη, άλλοι σε λουξ διαμερίσματα, άλλοι στις ταράτσες και στα υπόγεια πολυκατοικιών πάλαι ποτέ αρχιτεκτονικών κοσμημάτων κληρονομιά μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Σε μια πολυπληθή και πολύβουη πόλη άνθρωποι παλεύουν να επιβιώσουν με τη φτώχεια, την εξαθλίωση, τη διαφθορά (και με τα παράγωγά τους, απατεωνιά, βία και τρομοκρατία) να βασιλεύουν!
Αξιολόγηση
Το Μέγαρο Γιακουμπιάν, η μεγαλύτερη παραγωγή στην ιστορία του Αιγυπτιακού κινηματογράφου, είναι μια ταινία παράλληλων ιστοριών – τραγικών, συχνά τραγελαφικών ή σπαρακτικών αλλά δυστυχώς και καθημερινών – ανθρώπων που ζουν τόσο κοντά όσο και μακριά ο ένας από τον άλλο και συγκρούονται ως θύματα των πολιτικοκοινωνικών αδιεξόδων της Αιγύπτου του σήμερα!
Ένας μεσήλικας κληρονόμος αριστοκράτη που συζεί με την υστερική αδερφή του αλλά λιγουρεύεται μικρούλες, ένας ομοφυλόφιλος εκδότης που δε θέλει άρθρα για την ομοφυλοφιλία στην εφημερίδα του ενώ εύκολα κάνει κηρύγματα υπέρ αυτής για να ρίξει κάποιον στο κρεβάτι, μια νέα γυναίκα που πρέπει να υφίσταται τη σεξουαλική παρενόχληση στο χώρο εργασίας της για να βοηθήσει τη χήρα μάνα της στο μεγάλωμα των αδερφών της, ένας νεόπλουτος ιδιοκτήτης εταιρίας αντιπροσωπείας αυτοκινήτων που ορέγεται κοινωνική ανέλιξη και είναι έτοιμος να πληρώσει το τίμημα και ο αριστούχος γιος θυρωρού που τρώει πόρτα από την Αστυνομική Ακαδημία και καταφεύγει στο … Θεό!
Η ταινία ως άλλο Crash στα αραβικά, φιλοδοξεί να πει τα πάντα για τη ζωή, την κακή και την ανάποδη όψη της όμως, στη σημερινή Αίγυπτο. Με αφετηρία τη συντηρητική (όσο και αληθινή εν προκειμένω) παραδοχή ότι στο παρελθόν πριν το πραξικόπημα του 1952 όλα φαίνονταν (αν όχι ήταν) τόσο καλύτερα, ο σκηνοθέτης Marwan Hamed παρουσιάζει μια εξαιρετικά απαισιόδοξη καθημερινότητα για την Αίγυπτο! Βέβαια δε φταίει αυτός αλλά πιθανότατα το ομώνυμο best seller βιβλίο του Alaa el-Aswany, Αιγύπτιου συγγραφέα αντιπολιτευόμενου το σημερινό καθεστώς Μουμπάρακ στη χώρα.
Αν και μεγάλη σε διάρκεια και σε σημεία με υπερβάλοντα ζήλο να δώσει το πολιτικό της στίγμα, η ταινία εντούτοις είναι πραγματικά ένα χορταστικό (και άκρως ενημερωτικό για τους αδαείς σαν και του λόγου μου) δείγμα της Αιγυπτιακής κοινωνίας του σήμερα που παρότι εστιασμένο σε αρκετά επιμέρους ανθρώπινα δράματα καταφέρνει να δέσει κινηματογραφικά ως σύνολο και εντέλει να συγκινήσει, να αγγίξει χορδές και να σας κάνει να βγείτε από την αίθουσα πραγματικά με διάθεση να συζητήσετε για αυτήν την ταινία με τους φίλους σας!
1 σχόλιο:
Συμφωνώ απόλυτα! Η ταινία είναι εξαιρετική (αν και πιστεύω ότι βρίσκεται ένα "κλικ" πιο κάτω απ' την "Άκρη του ουρανού").
Καταγγέλλω από το βήμα αυτό το σύνολο της ελληνικής κριτικής που έθαψε την ταινία. Γιατί, άραγε;
"Φολκλόρ" είναι τα μυαλά σας, κύριοι! :P
Δημοσίευση σχολίου