Εισαγωγή
Τι κι αν ο Κρόνεμπεργκ προσπαθεί να σοκάρει; Με τόνους αίμα, κόψιμο καρωτίδας και ακρωτηριασμούς άντε το πολύ να κάνεις κάποιους να κρατήσουν για λίγα δευτερόλεπτα τα μάτια τους κλειστά, αλλά δεν τους έχεις απαραίτητα αναστατώσει, δεν έχεις δημιουργήσει για αυτούς κινηματογραφικές "εκπλήξεις", δεν τους έχεις κάνει να ανασηκωθούν από το κάθισμά τους, και χειρότερα, δεν έχεις δημιουργήσει κανένα suspence! Και θρίλερ μυστηρίου χωρίς suspence γίνεται; Δε γίνεται!
Υπόθεση
Λονδίνο του σήμερα. Χριστούγεννα. Ρώσος μαφιόζος εκτελείται και οι συγγενείς του γυρεύουν εκδίκηση. Ένα παιδί γεννιέται και η δεκατετράχρονη μητέρα του πεθαίνει από αιμορραγία στη γέννα. Η νοσοκόμα που βοήθησε στο να έρθει το παιδί στον κόσμο βρίσκει στα πράγματα της νεκρής ένα ημερολόγιο στα ρώσικα που περιέχει κάποια θανάσιμα μυστικά. Στην απόφαση της να κρατήσει και το ημερολόγιο και το παιδί θα συναντήσει πολλά εμπόδια!
Τι κι αν ο Κρόνεμπεργκ προσπαθεί να σοκάρει; Με τόνους αίμα, κόψιμο καρωτίδας και ακρωτηριασμούς άντε το πολύ να κάνεις κάποιους να κρατήσουν για λίγα δευτερόλεπτα τα μάτια τους κλειστά, αλλά δεν τους έχεις απαραίτητα αναστατώσει, δεν έχεις δημιουργήσει για αυτούς κινηματογραφικές "εκπλήξεις", δεν τους έχεις κάνει να ανασηκωθούν από το κάθισμά τους, και χειρότερα, δεν έχεις δημιουργήσει κανένα suspence! Και θρίλερ μυστηρίου χωρίς suspence γίνεται; Δε γίνεται!
Υπόθεση
Λονδίνο του σήμερα. Χριστούγεννα. Ρώσος μαφιόζος εκτελείται και οι συγγενείς του γυρεύουν εκδίκηση. Ένα παιδί γεννιέται και η δεκατετράχρονη μητέρα του πεθαίνει από αιμορραγία στη γέννα. Η νοσοκόμα που βοήθησε στο να έρθει το παιδί στον κόσμο βρίσκει στα πράγματα της νεκρής ένα ημερολόγιο στα ρώσικα που περιέχει κάποια θανάσιμα μυστικά. Στην απόφαση της να κρατήσει και το ημερολόγιο και το παιδί θα συναντήσει πολλά εμπόδια!
Αξιολόγηση
Ο David Cronenberg είναι μετρ του suspence, ο Steven Knight εντυπωσίασε πριν λίγα χρόνια με το πολύ καλό και ταυτόχρονα πολυδιάστατο σενάριό του στην ταινία Dirty Pretty Things. Στη συνύπαρξή τους επί της οθόνης, στο Eastern Promises, προφανώς κάτι δεν πήγε καλά και παρότι θα παρατηρούσε κανείς ότι η ταινία έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει ένα σπουδαίο θρίλερ με δραματικές προεκτάσεις και κοινωνικοπολιτικές αναφορές, εντούτοις το τελικό αποτέλεσμα απέχει πολύ από το να δικαιώσει τις προσδοκίες των θεατών.
Γεμάτο κλισέ (οι ρωσο-ουκρανέζες εκπορνευόμενες, θύματα του trafficking και των βιαστών προαγωγών τους, ο αδίστακτος μεγαλονονός, ο μαφιόζικος κώδικας τιμής, ο φόβος που κάνει τους τρίτους να συνεργαστούν και άλλα που δεν πρέπει να τα πω γιατί θα πέσει spoiler warning) και υποβόσκουσα αντιρωσική προπαγάνδα ("η KGB δεν υπάρχει πια αλλά η FSB είναι χειρότερη", το Λονδίνο είναι άντρο ρώσων κατασκόπων, αδίστακτων εγκληματιών και Τσετσένων τρομοκρατών που δρουν ανενόχλητοι, χρησιμοποιώντας φαινομενικά υγιείς και νόμιμες επιχειρήσεις για να καλύψουν την έκνομη δραστηριότητά τους) το Eastern Promises θυμίζει ψυχροπολεμικές αμερικανιές (ως παρωχημένο κακέκτυπο τους) και δεν κομίζει τίποτα καινούριο, καμμία φρέσκια ματιά!
Την κατάσταση σώζουν (εν μέρει) η καλή σκηνοθεσία του Cronenberg, με ένα Λονδίνο σκηνοθετημένο πανέμορφα στην ασχήμια του, στα υπόγειά του, σε κουρεία μεταναστών, σε κελάρια και σε απεριποίητα δημόσια λουτρά του και κάποιες από τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών του. Ειδικά ο Γάλλος Cassel με τα αγγλικά του με τη ρωσική προφορά και το θολωμένο -μπερδεμένο βλέμμα του ήταν εξαιρετικός, ενώ ο Viggo Mortensen ήταν απολύτως πειστικός στο ρόλο του (διάβασα μάλιστα ότι μιλάει πολλές γλώσσες!) και ερμήνευσε τον μυστήριο οδηγό/wannabe-μαφιόζο με πολύ νεύρο και εξυπνάδα!
ΥΓ. Πολλοί Έλληνες κριτικοί παπαγαλίζοντας ξένους συναδέρφους τους εκθείασαν την ταινία ενώ -είμαι βέβαιος- ότι θα τη χαρακτηρίσουν αργότερα ως υπερτιμημένη!
2 σχόλια:
Εδώ θα διαφωνήσω μαζί σου πολύ. Το αντι-ρωσική προπαγάνδα μου φαίνεται πολύ άδικο τη στιγμή που είναι οι ρώσοι που έρχονται να καθαρίσουν ένα μολυσμένο δυτικό κόσμο. Το σενάριο κατορθώνει να εισχωρ΄σηει στους χαρακτήρες και υπήρξαν σκηνές που σου έκοβαν την ανάσα. Δεν έιναι θρίλερ και δεν έιναι ταινία μυστηρίου είναι μια ταινία που απλά αποκαλύπτει μια τρομακτική ιστορία. Τρομακτική γιατί μπορε΄να συμβαίνει δίπλα σου. Κανείς δεν είναι σούπερ ήρωας, οι χαρακτήρες σπάνε και ίσως μόνο το τέλος να θέλει να ξεφύγει από τα μαύρα χρώματα. Προσωπικά με καθήλωσε, και όσο και αν προτιμώ τον Croneberg των προηγουμε΄νων ετών, μου αρέσει πάρα πολύ η στροφή του σε πιο γραμμικές ιστορίες όπως το History of Violence και αυτό.
Την είδα πρόσφατα σε dvd. Η διάθεση μου ηταν χαλαρή και τα όποια κλισέ υπήρχαν, που υπήρχαν, τα προσπέρασα. Με κράτησε η ομορφη ατμόσφαιρα του συγκεκριμένου Λονδίνου και η καλή ηθοποιία του Κασέλ. Υπερτιμημένη μεν, ευχάριστη η παρακολούθηση της δε
Δημοσίευση σχολίου