Πήγα να δω την ταινία 300 έχοντας ακούσει διθυραμβικά σχόλια φίλων και έχοντας την κρυφή ελπίδα όλοι οι κριτικοί που έχουν θάψει την ταινία διεθνώς (βλ. για παράδειγμα την πολύ καλή κριτική στους New York Times) να αποδειχθούν τόσο λάθος!
...Ωιμέ και τρισαλί!!!... Τί ήταν αυτό που είδα! Η επέλαση της ηλιθιότητας με επικάλυψη ψαγμένου κόμικ... και καλά! (αλήθεια το κόμικ στο οποίο βασίστηκε η ταινία τόσο άθλιο ήταν;)! Η πλήρης διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας! Η ισοπέδωση των ιδανικών των αρχαίων Σπαρτιατών, ένα με το χώμα, στο ίδιο επίπεδο με αυτή των Αμερικανών στρατιωτών (τι Λεωνίδας τι Bush για free men μιλούν και οι δύο, άτιμοι φρικαλέοι Πέρσες πίσω και σας φάγαμε!). Μια συγκλονιστική ιστορία, ένα ηρωϊκό έπος, μια μάχη-σταθμός της αρχαίας ευρωπαϊκής ιστορίας εδώ σε εκδοχή σπλάτερ κόμικ!
Εκνευρίστηκα, φίλες και φίλοι! Όχι όμως τόσο γιατί ένας Αμερικανός παρουσίασε -για τους οποιουσδήποτε προπαγανδιστικούς του λόγους- τους αρχαίους Σπαρτιάτες αιμοδιψείς, πολεμοχαρείς, ανεγκέφαλες μηχανές και όχι μαχητές για την προάσπιση της ελευθερίας τους που σκέφτονται στρατηγικά και ξέρουν γιατί θυσιάζονται! Γούστο του και καπέλο να βγάλει όσα λεφτά γουστάρει! Εκνευρίστηκα και σοκαρίστηκα -αν θέλετε- που οι έλληνες θεατές της ταινίας υποκλίθηκαν τόσο εύκολα και τόσο μαζικά σε αυτή την εξαιρετικά ηλίθια ταινία και αισθάνθηκαν υπερήφανοι από αυτήν την κατασυκοφάντηση του αρχαίου κόσμου συνολικά: των Σπαρτιατών που εκπαιδεύονται ως λυσσασμένες κρεατομηχανές και χαίρονται αν πεθάνουν έχοντας σκοτώσει 100 Πέρσες ο καθένας, των "boy-lovers και χασομέρηδων φιλοσόφων Αθηναίων", των τερατόμορφων και τραβεστί Περσών!
Πολλοί φίλοι μου μου λένε «οκ, Europanos η ταινία ήταν ανιστόρητη και με ηλίθιους διάλογους αλλά put the blame on the comic, γιατί ως αναπαράσταση του κόμικ ήταν καταπληκτική». Με άλλα λόγια κρίνε το αισθητικό αποτέλεσμα! Λυπάμαι, αδέρφια, δεν μπορώ να μην προσέχω το σενάριο σε μια ταινία, να αδιαφορώ για τους διάλογους, να παραβλέπω το ιδεολογικό πλαίσιο και την αληθοφάνεια μιας ταινίας για χάρη της φωτογραφίας και του τάχα μου καταπληκτικού animation! Αλλά αν δεν προσέχετε το σενάριο τότε γιατί αποφεύγετε όπως ο διάολος το λιβάνι ταινίες του Αγγελόπουλου οι οποίες έχουν αν μη τι άλλο εξαιρετική φωτογραφία;!
Αλλά εντάξει, θέλετε αισθητικά να το κρίνω μόνο το 300; … Σιγά τα ωά! Καταρχάς σκηνοθετικά δεν μου είπε και πολλά πράγματα. Γυρισμένο εξ ολοκλήρου σε στούντιο (αλήθεια πως να με μαγέψουν σκηνές μάχης που έχουν γυριστεί σε στούντιο;!), με χρήση της τεχνικής bluescreen (φώτο δεξιά) για την ευκολότερη επεξεργασία της εικόνας, με αρκετά καλά ειδικά εφέ, με σκηνοθεσία μαχών σκέτο δημοτικό σε σχέση με το Braveheart, με σκηνικό τα στάχυα της τελικής σκηνής copy paste από το Gladiator, το 300 δεν ήταν αρκούντως animated αλλά ούτε και έδειξε τίποτα που δεν το έχουμε ξαναδεί! Οπότε από παντού μπάζει...
«Εντάξει, ρε φίλε, δε βρήκες τίποτα που να σου αρέσει στην ταινία; Τα 15χρονα δηλαδή που εκστασιάζονταν δίπλα σου στο Αττικό ήταν ηλίθια;» Όχι, δεν ήταν, για blockbuster-ποπ-κορν-σπλατεριά καλό ήταν... αν το είχα δει και εγώ στα 15 μου μάλλον θα με είχε μαγέψει καθότι κινηματογραφικά άγουρο νιάτο και σίγουρα θα είχα περάσει καλά με τα φιλαράκια μου το σαββατόβραδο! Αλλά στην ηλικία μου...
Χμμμ... τώρα που το σκέφτομαι η διανομή ρόλων ήταν πολύ καλή, ο Λεωνίδας και η Γοργώ μια χαρά Ελληνόφατσες φαίνονταν και η μάντισσα που χόρευε σα τη Βανδή στο Δέστε μου τα μάτια έπαιζε πολύ καλά!
ΥΓ. Μια απλή, ευκολονόητη ερώτηση σε εσάς εκεί έξω, που νιώσατε μια πατριωτική ανάταση βγαίνοντας έξω από το σινεμά... Για εξηγείστε μου παρακαλώ σε τι διέφεραν αλήθεια οι αρχαίοι Σπαρτιάτες από τους Πέρσες; Στο ότι οι τελευταίοι ήταν ζόμπι και τραβεστί τέρατα ενώ οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ωραίοι γκόμενοι με κοιλιακούς φέτες; Για να καταλάβω προς τι η θυσία! tonight we dine in hell, μη χέσω!
17 σχόλια:
Opa, file Pano iremise!!!!
Den eipame oti itan i tainiara tis xronias kai oute pigame me thn ellhnikh shmaia agkalia, gia na th doume..(Ego prosopika, dilono politis tou kosmou)!
Gia fash cinema, kuriakh mesanyxta me 2-3 filous pou goustaroun komikoamerikanokatastasi, mpolika pop cornakia, xxl cola kai zaxarota sta village, htan mia xara!Kai m aresan ta travelofrikoula, asxeto an itan Perses, den to eida ka8olou propagandistika.
Kai m arese o Xerxis pou itan san drag queen.
Kai to soft porno me ton Leonida kai th gunaika, mia xara gelio eixe...
Kai einai treli magkia pou einai olo gurismeno s ena domatio...
Kai h maxes kai ta kommena kefalakia itan gluka!
Kai to aimataki splats splats...
Kai ta veli vroxi!
Poios itan tora o kakos kai poios o kalos...aytes tis filosofies tis afino s esas tous...cineparmenous
Kai go to perimena pio comic alla ok!
filia
ΟΚ, δε λέμε κάτι διαφορετικό. Και εσύ το περίμενες πιο κόμικ και εγώ περίμενα περισσότερη ουσία. Για village pop corn καλό ήταν, το έγραψα και εγώ άλλωστε!
Χαίρομαι πάντως που δε μπήκες στην αίθουσα με μια σημαία αγκαλιά αλλά πολλοί άλλοι αυτό κάνανε. Εγώ βέβαια στη θέση τους θα την έκαιγα τη σημαία μετά την προβολή αφού είχα δει πως παρουσιάζαν τους αρχαίους Έλληνες οι Αμερικάνοι, ένα με το χειρότερο εαυτό τους! Τόση προπαγάνδα αβάσταχτη!
Synh8ws akolou8w tis kritkes sou mias k ta gousta mas (stis tainies toulaxiston) tairiazoun.Ayth thn tainia den thn exw dei akomh k akrivws epidh exw diavasei diafora, sxedon kserw ti me perimenei.K ayth h kritikh sou to epivevaionei. Otan prwtoema8a gi'auth hlpiza oti 8a vasizotan sto vivlio tou pressfield
to opoio einai poly kalo. Perissotera sxolia otan th dw.Mou aresei pou den va8mologeis.
p.s.Kserw exw xa8ei...
Oses ypervoles ki an akouw, oso ki an sas exei piasei o ethnikismos, i tainia itan mia xara! Mporei na min einai i tainiara, alla me ekane na perasw kala, eixe poly kali fotografia, xrwmata, cast kai dialogous pou den to perimena! Tha tsi eaza ena 7/10 giati apla petyxenei to skopo tis, na me diskedasei.
@giannhs: Τι να βαθμολογήσω, Γιάννη; Προφανώς απαξιώ!
@yannis: για ποια χρώματα μιλάς; για τις αποχρώσεις του γκρίζου και του καφέ στα τοπία ή για το κόκκινο στο αίμα και τα ρούχα των 300; Σιγά! Για ποια φωτογραφία επίσης; Σε στούντιο γυρίστηκε με bluescreen τεχνική και μετά όλο στο κομπιούτερ! Για ποιους διαλόγους επίσης; Γελούσα μόνος μου στο σινεμά αυθόρμητα σε στιγμές που δε θα του άρεσε του σκηνοθέτη αν καθόταν δίπλα μου!
Την έχω ξεχάσει ήδη την ταινία πάντως! Δε νομίζω ότι αξίζει να προσθέσω κάτι παραπάνω για αυτήν!
Πανο Πανο Πανο...
Ειπαμε... η ταινια δεν ειναι το SIN CITY και ειναι λαθος να κρινουμε την αισθητικη της με βαση την τελευταια.
Βεβαια, ακομη και ενας ερασιτεχνης σα και μενα θα μπορουσε να κανει κατι καλυτερο για τη σκηνη της αποχωρησης των Σπαρτιατωνε απο τη Σπαρτη... τα' χουμε πει αυτα αλλωστε.
Λαθος ειναι επισης να την ψαχνουμε για την ιστορικη της ακριβεια ενω την εχουμε απο πριν δεχτει ως κομικ. Τετοιοι κοιλιακοι δεν εχουν σχηματιστει ποτε στην ιστορια πανω σε ανθρωπο και σε πειραζει που ο Ξερξης ηταν τετοια αγορινα;
... η μηπως να σου θυμισω μιαν αλλη ταινια, το Dracula του Copola, που διαστρεβλωνει την ιστορια ενος Ρουμανου εθνικου ηρωα (ασχετα με το αν ηταν η δεν ηταν μαλακας...) αλλα κινηματογραφικα ειναι αριστουργημα.
Και ολα αυτα τα λεω γιατι κατα βαθος η ταινια (300) ηταν κατωτερη των προσδοκιων μας και σε σεναριο και σε αισθητικη... τελος.
Οχι για τα μπαζα παντως.
Υπαρχουν και χειροτερα.
Φανταζεσαι Λεωνιδα τον Chuck Norris, Ξερξη τον Steven Seagul...
Για τα μπάζα, επιμένω για τα μπάζα! Στην ταινία φυσικά αναφέρομαι, ουχί στο σχόλιο σου, (ακριβώς από πάνω) ανώνυμε! Πολύ γέλασα στο σημείο με τους κοιλιακούς! Όντως ο Λεωνίδας και η Γωργώ του και γαμώ τις πειστικές ελληνόφατσες!
πάψε να ελπίζεις οτι ο κινηματογράφος θα γίνει σοβαρή τέχνη όπως το θέατρο...
και αφιέρωσε τον χρόνο σου στο ότι η αγγελοπούλου δεν άφησε την ολυμπιακή φλόγα να περάσει απο την σαλαμίνα, όπου κάποιοι πολέμησαν για την ελευθερία, διότι θα στεναχωρούσε τους νύν πέρσες.
ή αφιέρωσε τον χρόνο σου στο ότι το υπουργείο παιδείας παίρνει εγκρίσεις για βιβλία ιστορίας απο το υπουργείο εξωτερικών ....??!!???
αν έχεις στοχειώδη λογική θα καταλάβαινες οτι η ιστορία μας, πάει να εξατμισθει απο κάποιους που είναι εναντίον του ελληνικού πολιτισμού, είτε σε εκφράζει είτε όχι.
Εμένα με άρεσε ο οργιαστικά φανταστικός τρόπος που "είδε" τους Πέρσες η ταινία: πως απέδωσε τον Ξέρξη, τους αθανάτους του, το άρμα του, το χαρέμι του, τους αξιωματικούς και τον στρατό του. Σίγουρα θα απέχουν πολύ απο την πραγματικότητα αλλά μ'αρεσαν τα υποσεινήδειτα ερωτήματα που θέτει : "πως να ήταν άραγε αυτός ο στρατός? τι οργάνωση και τι τρόπους ζωής & συμπεριφοράς είχε? υπήρχε πράγματι αυτό το ψώνιο με τους χαλκάδες και τις αλυσίδες?? :-))"
Ισως ο Ηρόδοτος να τα περιγράφει αυτά αλλά .. τρέχα γύρευε ..
Αυτό που δεν μ'άρεσε σε ΟΛΗ την ταινία ήταν τα σκηνικά και τα background. Λες και η ταινία γυρίστηκε στον κάτω κόσμο και όχι σε μια απο τις ποιο ηλιόλουστες χώρες του πλανήτη. Σκοτάδια και μαυρίλα. Η θάλασσα ήταν σαν μαζούτ και ο ουρανός σαν να είχε μόνιμη έκλειψη ηλίου.
Amiga, εμένα δε μου άρεσε τίποτα στην ταινία εκτός από το ότι ο Λεωνίδας και η Γωργώ έμοιαζαν όντως με Έλληνες, χμμ. ή μάλλον σημερινούς ελληνοαμερικάνους!
Τώρα οι Πέρσες σύγχρονοι θεοί του piercing, είτε τραβεστί είτε τερατόμορφοι, σίγουρα ανεγκέφαλοι, αλαζόνες καβαλάρηδες ελεφάντων και άλλα χαριτωμένα ήταν πολύ γραφικά, αν ο σκοπός του ήταν να με κάνει να γελάσω τον πέτυχω. Φοβάμαι όμως ότι δεν ήταν!
Το σκηνικό που λες οφείλεται στην τεχνική bluescreen που διάλεξε ο σκηνοθέτης! Ήθελε ο άνθρωπος να αποδώσει έτσι ένα κόμικ και προτίμησε να γυρίσει σκηνές μάχες σε χολυγουντιανά δωμάτια! ...Ουάου, οι Ιταλοί το κάνανε αυτό απο τη δεκαετία του 50! Φοβερή πρωτοτυπία!
"Το σκηνικό που λες οφείλεται στην τεχνική bluescreen που διάλεξε ο σκηνοθέτης! Ήθελε ο άνθρωπος να αποδώσει έτσι ένα κόμικ και προτίμησε να γυρίσει σκηνές μάχες σε χολυγουντιανά δωμάτια! ...Ουάου, οι Ιταλοί το κάνανε αυτό απο τη δεκαετία του 50! Φοβερή πρωτοτυπία!"
Αν δεν κάνω λάθος το bluescreen επιτρέπει απλά την ΜΙΞΗ σκηνικών. Δεν συνεπάγεται αναγκαστικά την χρήση τοπίων του Δάντη. Θα μπορούσε ας πούμε αντι για τη θάλασσα - μαζούτ να βάλει κάτι προς το φωτεινό σμαραγδί (που είναι και η αλήθεια που να παρει..) ο ουρανός να είναι καταγάλανος και όχι να έχει συνεχώς ..μπόρα, και η βλάστηση ..πράσινη και όχι γκριζομπέζ!
Μάλλον είναι εσκεμένες επιλογές του σκηνοθέτη γιατί έτσι νόμιζε οτι θα εντείνει την δραματική ατμόσφαιρα (...) και θα τόνιζε καλύτερα την θυσία των Ελλήνων.
Όχι Amiga, διαφωνώ μαζί σου, αλλά συμμερίζομαι την ένστασή σου στο ότι η θάλασσα κι ο ουρανός μας δεν είναι γκρίζα... Απλά ο σκηνοθέτης ήθελε να φτιάξει μια dark gothic ατμόσφαιρα που να μοιάζει στο εξίσου ηλίθιο κόμικ και το πέτυχε!
ως έπεσα σε πολύ έξυπνους και διανοούμενους άρα εξ'ορισμου η άποψη μου ειναι λαθος.τι θελω και τα διαβαζω αυτα τα σχολια ειδικα τοσο καιρο μετα την ταινια. τους εφαγες τους 300. απλα διαφωνω εντελως. αυτα
Καθυστερημένα φίλε EUROPANO θα πώ κι εγώ πως συμφωνώ με όλα τα σχόλιά σου (που μερικά παρατηρούμενά τους δεν πρόσεξα στην ταινία). Χάρις στην ψηφιακή τεχνική βέβαια κάνουν ένα θαύμα : ντύνουν την μυθοπλασία με υποβλητικά σχέδια - χρώματα - διοράματα κτλ.
Κι ο σκηνοθέτης-Animator κτλ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΕΝΕΚΑ, δεν μπορεί να κριθεί.Άρα θα σχολιασθεί σε σχέση με την καλαισθησία, την δομή, τη δράση, την ιστορική αναπαραστατικότητα, νοήματα κτλ.Όπου η ταινία φαίνεται πολύ φτωχή, πρωτόγονη.Μπορεί να κάνει σαν εισαγωγή για παιδια του Δημοτικού ή Γυμνασίου σαν Κόμικ. Αλλά σαν ιστορικό περιεχόμενο, είναι εποχής Νεάντερταλ.
Όσο για τον τελευταίο κο Ανώνυμο, φωνάζει από μακρυά η ειρωνεία του : ''έπεσε σε πολύ έξυπνους-διανοούμενους''.
Καταρχήν θαλεγα στον κύριο πως η γνωση της Ιστορίας είναι διαρκής μάθηση. Κι εγώ που διαβάζω πάμπολλες ώρες Ιστορία-έχω ελεύθερο χρόνο κι είμαι 52 ετών-, ανακαλύπτω τεράστια βιβλιογραφία λχ για την ευρωπαική ιστορία του 20ου αι.(λ.χ.εκδ ''ΙΩΛΚΟΣ'' Λάιαλλ ΦΕΡΓΚΙΟΥΣΟΝ/ο κόσμος στον Πόλεμο), ιδίως Αγγλοσαξωνική. Κι εκπλησσομαι και μένω πεινασμένος κι ανήμπορος.Συνειδητοποιώ πως έχω πολλά ακόμα να μάθω.
Τού φίλου Ανώνυμου θάλεγα πως δεν θα του κόψουμε την πρωταρχική αισθητική ευχαρίστηση. Όταν όμως αρχίζει ο προβληματισμός, θα του φύγει η ευχαρίστηση.Εκτός άν δεν του αρέσει και τόσο να σκέφτεται.Προδίδεται, γιατί δεν έχει ούτ' ένα αντεπιχείρημα, ούτε μιά αγανακτισμένη ένσταση κατ' εσού.Ένσταση ; μα γιαυτήν πρέπει να σ΄αρεσει ν' αμφισβητείς, να σκέφτεσαι, να μελετάς.Κι ο τελευταίος ΄''άγνωστος'' προδίδεται: του αρέσει να ...εντυπώνεται μόνο.
KOSTAS TRENT
ΠΟΣΟ δίκιο έχεις!!!!
Δε σε ειρωνεύομαι, συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις.
έχω να πώ οτι ο κύριος που έγραψε το αρθρο, είναι 1000% σίγουρο οτι δεν ξέρει καθόλου ιστορία. Το έργο αυτό, ήταν το ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΡΓΟ στην ίστορία του κινηματογράφου, που παρουσιάζει την ελληνική ιστορία ΑΚΡΙΒΩΣ!!! με εκπληκτική ακριβεια με τα ιστορικά κειμενα. το περιστατικό με τη γή & ύδωρ? οτι τα βέλη σκιάζουν τον ήλιο? το τείχος πτωμάτων? για να μην αναφέρω οτι επιτέλους δεν ήταν ομοφυλόφιλος ο πρωταγωνιστης...ας μην παίρνει ο καθένας να χαρακτηρίζει τους 300 ηλίθιους... να χαρακτηρίζει ηλίθιους τους συντελεστές της ταινίας εαν δεν του άρεσε. για όσουν δεν ξέρουν ιστορία, οι 300 ήταν έτσι "αιμοδιψεις"(λάθος χαρακτηρισμός), γιατί αυτή ήταν μια αποστολή αυτοκτονίας. Στην μάχη του Μαραθώνα, οι Σπαρτιάτες έλαβαν χρησμό απο τους δωροδοκημένους ιερείς τους να μην συμμετάσχουν την συγκεκριμένη ημέρα λόγω μιας θρησκευτικής εορτής, με αποτέλεσμα να φτάσουν στο Μαραθώνα, μέτά τη μάχη, και να ξεφτιλιστούν ανεπανόρθωτα. Επίσης, για όσουν δεν ξέρουν ιστορία, να τονίσουμε οτι αυτό το γεγονός κινητοποίησε, και έδωσε το χρόνο στους υπόλοιπους έλληνες να οργανωθούν και να αμυνθούνα από κοινού στη μάχη στις Πλαταιές έναντι των Περσων και να τους απωθήσουν μια και καλή. ΗΤΑΝ η ταινιάρα της χρονιάς, είχε καταπληκτική σκηνοθεσία, ακομα και αν δεν είχε χρήματα να χρησιμοποιήσει για να μην αναγκαστεί να το γυρίσει μπροστά απο μια μπλέ οθόνη. Κανονικά θα έπρεπε να είχαν χρηματοδότηση απο ελληνικά μουσεία και έλληνες επιχειρηματίες, γιατί εαν αυτός ο σκηνοθέτης είχε τα χρήματα να του δίνουν τη δυνατότητα να το γυρίσει στην ύπαιθρο, θα ήταν πια μια απο τις κλασσικές ταινίες του κινηματογράφου. Οι κριτικοι να ξέρετε την έθαψαν για αυτό, όχι για το σενάριο, γιατί το σενάριο ήταν copy-paste το ιστορικό κείμενο.
letters from iwo jima
pan's labyrinth
the wind snakes the barley
the lives of the others
τοσες ταινιες ιστορικες για καποιους λαους μεσα στο 2006 γεματες ανθρωπια,συγκινηση,ρεαλιστικοτητα
και για τη δικια μας ιστορια εβγαλαν μια ταινια με 300 ραμπο.
ιδου η διαφορα χολιγουντ-ευρωπαικου κινηματοφραφου.
ΑΓΗΣ
Δημοσίευση σχολίου