Μαρτίου 16, 2009

Flammen & Citronen (2008) (8 στα 10)

Υπόθεση
Η ιστορία δύο Δανών αστυνομικών που κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής της Δανίας περνάνε στην αντίσταση και στο αντάρτικο πόλεων και εξελίσσονται σε κορυφαίες φιγούρες του αντιστασιακού γκρουπ Holger Danske.

Αξιολόγηση
Ομολογουμένως δε γνώριζα ότι οι Δανοί προέβαλαν την οποιαδήποτε αντίσταση στην προέλαση των ναζιστών του Χίτλερ στη χώρα τους. Αυτή η ταινία έρχεται αφενός για να κάνει γνωστό στο ευρωπαϊκό κοινό ότι την ώρα που οι Δανοί πολίτες υποστήριζαν άλλοι σιωπηρά άλλοι πιο ενεργά τη γερμανική κατοχή της χώρας υπήρχαν και κάποιοι ανάμεσά τους που είχαν περάσει στην αντίσταση και πραγματοποιούσαν αντάρτικο πόλης και δολοφονικές επιθέσεις εναντίον ναζιστών και συνεργαζόμενων Δανών, αφετέρου για να κολακεύσει τους ίδιους τους Δανούς κάνοντας μια ταινία-ύμνο στο κουράγιο των δύο μεγάλων ηρώων της αντίστασής της ενάντια στο ναζισμό. Σε κάθε περίπτωση όμως η ταινία εκτός από επιμορφωτική είναι και αρκετά καλοφτιαγμένη!

Έχοντας σπάσει ταμεία στη Δανία (από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες στην κινηματογραφική ιστορία της χώρας) η ταινία μοιάζει να στέκεται με αξιώσεις σε αυτό το μάλλον (κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον) ξεπερασμένο είδος, την επική προσωπογραφία ηρώων πολέμου και πληροί όλες τις προδιαγραφές του είδους και με το παραπάνω: σφιχτό κινηματογραφικό ρυθμό, αγωνία ως το τέλος, άφθονο πιστολίδι, μπόλικες ανατροπές, προδοσίες και ανταγωνισμοί μεταξύ συντρόφων και φυσικά ηρωικό φινάλε με την εξύψωση των ηρώων στη σφαίρα των αθανάτων!

Ενώ δεν ξέρω κατά πόσο η ταινία στέκεται πιστά απέναντι στην ιστορική "αλήθεια", αυτό πάντως που είναι βέβαιο είναι ότι δε χάνεται καθόλου στο δαίδαλο των ιστορικών λεπτομερειών έτσι ώστε ένας θεατής που δε γνωρίζει τα συγκεκριμένα γεγονότα να μπορεί να την παρακολουθήσει ευχάριστα. Ταυτόχρονα μπλέκει πολύ έξυπνα στον πυρήνα της ιστορίας των δύο Δανών αντιστασιακών τον έρωτα μεταξύ του Flammen και μιας αμφιλεγόμενης διπλής κατασκόπου, της Ketty Selmer. Μια πολύ καλή στιγμή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, μια μεγάλη και άρτια σε όλα τα επίπεδα παραγωγή από το σκανδιναβικό νότο, μια συναρπαστική ιστορική ταινία!

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Με τον ήχο των όπλων και των ψυχών χωρίς ψιμύθια ή ιδεαλισμούς,
ωμή, ψυχρά σοκαριστική,
ρεαλιστική αφήγηση του θ ο λ ο ύ τοπίου, όπου ελάχιστοι αντιστέκονται ρισκάροντας τη ζωή τους, φτάνοντας ως την έσχατη αλλοτρίωση να σκοτώνουν- να σκοτώνουν- όλο να σκοτώνουν ...ως τον παροξυσμό, όπου άλλοι πιό ταπεινοί ή αδύναμοι, περιμένουν, δεν πιάνουν όπλο, άλλοι υπομένουν άμαχοι, μερικοί πηγαίνουν με τον κατακτητή, όπου άλλοι παίζουν τον διπλό πράκτορα...

Ένα βαρειά μ υ σ τ η ρ ι α κ ό τοπίο Κατοχής, πανικού, θανάτου και κ α χ υ π ο ψ ί α ς . Μ' εξαιρετική απεικόνιση των τότε ανθρώπων, οικογενειών, παράτολμων ΄΄η τυχοδιοκτών αντιστασιακών, αμφιλεγόμενων πατεράδων, μυστηρίων και μοιραίων Femmes fatales γυναικών-ερωμένων, φιλοΝαζί ή πατριωτών, γκεσταπιτών, καιροσκόπων δήθεν αντιστασιακών...Το επικίνδυνα ομιχλώδες, ΤΗΣ ΟΜΙΧΛΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ, τοπίο, στην τότε Δανία ! Μά και στην τότε κατοχική Ελλάδα τό ίδιο δεν ηταν ; Μέ άτολμους ή αδίσταχτους, με βασιλόφρονες, κομμουνιστές, αστούς, μισοπροδότες, γενναίους ανθρώπους, ή ανιδιοτελείς μπρός στην πείνα και στο απόσπασμα, ή απροκάλυπτους φιλοχιτλερικούς ή μισο-μαυραγορίτες, ...καιροσκόπους που προσπερννούσαν τα μαρτύρια και το θάνατο των άλλων αδιάφορα, βουτώντας λάδι και χρυσάφι....{΄Ορα Μαζάουερ-''ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ ΧΙΤΛΕΡ''-}.
Μιά γκρίζα Δανία, όπου σχεδόν κανένας δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται .
Εκπληκτικός ο σκηνοθέτης της σχεδόν επαναστατικής Δανικής Σινε-σχολής ¨"33" (''ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΓΙΟΡΤΗ''-1995...).

'Αψογη η δράση, η ηθοποιία, η διδασκαλία των ηθοποιών, πιστότατα τα τρότε υλικά-οχήματα-όπλα-ντυσίματα-Καφέ κττ. Μοναδικό έργο της ομίχλης του εσωτερικού πολέμου, τουο σκοταδιού της στρατιάς της Νύχτας-αντιστασιακοί-, των θανάσιμων αμφιβολιών...
Μοναδική έ ν σ τ α σ η : εμμονή κι έμφαση σε πιστολο-δράση. Χωρίς βαθύτερη ανάδειξη των αμφιβολιών, στην εσωτερική εξομολόγηση των ηρώων. Τό να δείχνεις να σκοτώνουν συνεχώς,σαν Αδιάφθοροι, σαν... Ρ ο β ε σ π ι έ ρ ο ι, Τιμωροί, Άγγελοι της Αποκάλυψης, κρύβει πολύ περισσότερα : σκέψεις, αμφιταλαντεύσεις, έναν "Αλ Καπονικό κομφορμισμό" : "κλείνω τα μάτια και πυροβολώ αδίσταχτα" .Κρύβει επίσης μετάνοια, εφιάλτες, ενοχές ...Παρότι και γιαυτά μας είπε ο έξοχος σεναρίστας, αλλά σε μ έ τ ρ ι ο βαθμό. Η προσωπική ζωή παραμερίζεται απ' τον Αγώνα.Ή όχι ; Γιατί πάλι πολλές εκατοντάδες χιλιάδες Δανών ...δεν εξετέθησαν ; Αντίθετα απ'ό,τι εδώ, αντίθετ' απ' το 1.700.000
λχ μέλη του Ε.Α.Μ.-Ε.Λ.Α.Σ. ;
Ενθουσιάστηκα.
KOSTAS TRENT